Wednesday 8 February 2012

Khasiat Biji Buah Pala
 
selatanonline
Oleh Tepak Sireh Mak Teh
Assalamualaikum!
 
 
Pagi tadi aku pergi jenguk sekolah rendah kami. Nampak muka salah seorang pelajar lebam, lalu aku bertanya, " Luqman, apa kena muka kamu?"

" Terantuk dinding " jawab Luqman.

" Kamu bergaduh ke?

" Bukan, kena sendiri"

" Bila kena, di rumah atau di sekolah?"

" Di sekolah semalam "

" Mak dah tahu ?"

" Dah!"

" Mak tak bubuh ubat? "

" Tak! "

Aku agak semalam lebam dimuka Luqman itu belum kelihatan, sebab itu ibunya tak ambil pusing. Harini dah nampak kehijauan dan kehitaman iaitu lebam di muka Luqman tu. Lalu akupun telefon Pak haji minta dia bawakan biji buah pala dan pasu tempat mengasahnya untuk dibuat ubat dibubuh ke muka Luqman yang lebam itu.

Aku menerangkan kepada ustazah, " Pecahkan kulit keras biji buah pala, ambil biji yang didalamnya, asah diatas permukaan pasu yang kesat, letakkan sedikit air, asah hingga menjadi pes. Itulah ubat yang kami aplikasikan kepada anak-anak kami apabila mereka luka atau lebam kerana jatuh atau sebagainya. Ianya sangatlah mujarab, tak lama lebam akan hilang atau bahagian luka akan segera kering jadi kulit keras yang akan mengelupas keluar dalam sehari dua. Aplikasikannya setiap selepas mandi, Insya-Allah kulit akan sembuh tanpa meninggalkan parut".
Ustazah kehairanan mendengar peneranganku mengenai khasiat biji buah pala dan bagaimana cara untuk mengaplikasikannya. Ustazah membelek-belek dan mencium biji buah pala itu, lalu bertanya dimana boleh membelinya. Aku menerangkan biji buah pala itu boleh didapati di mana-mana kedai runcit atau kedai yang jual bahan-bahan buat kek, kerana ia bahan popular dalam masakan. Bukankah ia sejenis spice atau rempah ratus yang menjadi barang rebutan ahli perdagangan zaman dahulu sehingga mengakibatkan rantau ini di jajah orang ?

Pernah anakku Alan kemalangan jatuh basikal semasa berumur 10 tahun, mukanya di sayat batu jalan dan simen longkang. Seluruh muka merah berdarah tanpa kulit seolah telah di sagat. Abang-abangnya berteriak untuk segera dibawakan ke hospital. Pak haji tenang menunaikan solat dahulu sebab kebetulan pada masa itu dia baru nak hendak angkat takbir. Maka melompat-lompatlah siabang yang tak sanggup melihat keadaan adiknya. Dipendekkan cerita setelah pulang dari hospital Pak haji mengambil biji buah pala yang di asah jadikan pes disapukan keseluruh muka Alan. Dalam masa seminggu sedikit demi sedikit kulit muka Alan berkerak kemudian mengelupas tanpa meninggalkan parut.

Dirumah kami sentiasa ada menyimpan biji buah pala dan tempat mengasahnya. Dengan ramainya anak-anak kecil yang lasak ( beberapa tahun yang lalu ), kami tidak tahu bila masa kami akan memerlukannya.Itu hanyalah salah satu khasiat biji buah pala. Ada banyak lagi nanti di lain masa aku boleh ceritakan.
 

__._,_.___

No comments:

Post a Comment